Säljabil – allmänna köpvillkor för fordon
ALLMÄNT
Information om Säljabil Norden AB
Dessa allmänna villkor vid köp av Fordon (“Villkoren”) gäller för köp av begagnade bilar eller andra fordon (”Fordon”) hos Säljabil Norden AB (5594057019) (“Säljabil”, “vi”, “vår” eller “oss”) till våra kunder (”Kunden” “du”, ”dig” eller ”din”).
Kontaktuppgifter
Du kan kontakta oss genom att använda någon av kontaktuppgifterna nedan:
Telefonnummer: 010 – 146 88 30
E-postadress: [email protected]
Godkännande av Villkoren
För att kunna köpa Fordon av oss behöver du först godkänna Villkoren. Du lämnar ditt godkännande i samband med att du signerar kontraktet via bankid. Vid signering av bankID erhåller du också en kopia på avtalet för ditt köp. Detta fungerar som din orderbekräftelse.
Ändring av Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra Villkoren. Vi kommer att meddela dig via e-post om sådana ändringar som inte är obetydliga och vilka kommer att påverka dig. Vi kommer då att informera dig om att det är viktigt att invända om du inte godkänner ändringarna. Om vi inte får en sådan invändning inom trettio (30) dagar efter det att ändringarna meddelades kommer vi att anta att du godkänner dem. Den senaste versionen av Villkoren kommer att finnas tillgänglig på Hemsidan.
Definitioner
”Ersättningen” avser den ersättning som Kunden får vid försäljning av ett fordon till Säljabil enligt separat överenskommelse.
”Hemsidan” avser vår hemsida (saljabil.se).
”Inbytesbil” avser fordon som sålts till Säljabil och som berättigar till Ersättning.
”Kontaktuppgifterna” avser uppgifterna angivna ovan under avsnittet Kontaktuppgifter.
”Köpeavtal” avser det avtal Säljabil och Kunden ingår om köp av Fordon och därtill hörande tilläggsprodukter/tjänster.
”Köpeskilling” avser det i Köpekontraktet överenskomna priset för Fordonet.
”Leverans” avser tidpunkt då Kund tagit emot Fordonet.
”Integritetspolicy” avser vår Integritetspolicy (saljabil.se/integritetspolicy) som beskriver hur vi som personuppgiftsansvarig behandlar personuppgifter.
”Villkoren” avser dessa allmänna villkor vid köp av Fordon
PRODUKTEN
Beskrivning av vår produkt
Vi tillhandahåller Kunden försäljning av Fordon och därtill hörande produkter exempelvis däck och annan extra utrustning och leverans av Fordon.
PRIS OCH BETALNING
Betalning
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms, om inte annat anges.
Efter undertecknandet av Köpeavtalet ska Kunden erlägga Köpeskillingen vid tidpunkt och på sätt som anges i Köpeavtalet. Är Köpeskillingen försenad och inte kommit Säljabil tillhanda i enlighet med vad som stadgas i Köpeavtalet, har Säljabil rätt att häva Köpeavtalet.
Säljabil Norden är kort och kontantfritt. Du kan använda något av följande betalningsalternativ vid leveranstillfället:
Bankgiro – betalning sker till bankgironummer 5939-0963
Swish – betalning sker till nummer 123 692 60 83
Bankkonto – betalning sker till Danske Bank – konto 1208-0176153
Ange bilens registreringsnummer som referens vid inbetalningen. Tänk på att betalningen ska vara Säljabil tillhanda senast när bilen blir levererad. Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms om inte annat anges.
Betalning skall vara Säljabil tillhanda före bilen avlämnas till transportör eller konsument.
Betalningar accepteras endast om de görs av en finansiell institution med säte i en medlemsnation i Europeiska Unionen eller i Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet.
Om Kunden valt att erlägga betalning genom Ersättning gäller följande:
Kunden har möjlighet att sälja en bil till Säljabil enligt separat överenskommelse för Ersättning. Säljabil har rätt att kvittera Köpeskillingen mot Ersättningen.
Ersättningens storlek är alltid villkorad av att Inbytesbilen uppfyller de specifikationer som angivits och inte i övrigt innehåller fel eller brister som påverkar Säljabils värdering av Inbytesbil. För det fall Säljabil justerar Ersättningen efter besiktning av Inbytesbilen, och undertecknande av Köpeavtal, kommer även den slutliga summan för Kunden att betala att justeras i samma omfattning.
För det fall Ersättning som används som Köpeskilling överstiger den faktiska Köpeskillingen ska resterande belopp betalas ut till av Kunden angivet konto. Om Ersättningen understiger Köpeskillingen gäller vad som annars angetts om betalning i detta Avtal för den överstigande delen av Köpeskillingen oavsett om betalning sker kontant eller genom finansieringslösning.
Om Kunden valt finansieringslösning gäller följande:
Kunden har möjlighet att ansöka om finansieringslösning för betalning av Köpeskilling. Ansökan görs hos tredje part som självständigt bedömer ansökan om finansiering. Om Kunden blir godkänd för finansiering, säkrat billån eller liknande ska Köpeskilling för Fordonet, inklusive eventuellt överenskomna tillkommande produkter eller tjänster, erläggas senast 72 timmar från sådant godkännande och ingånget finansieringsavtal.
Om Kunden ej blir godkänd och/ eller finansieringsavtal ej ingås eller ej ingås i tid så att betalning från Kund blir försenad mer än 72 h, har Säljaren rätt att häva Köpeavtalet.
För finansieringslösning gäller särskilda villkor enligt separat finansieringsavtal. Säljabil har rätt att överlåta rättigheter och skyldigheter enligt Villkoren, i enlighet med gällande tillämplig lag, till tredje man i samband med att finansieringsavtal ingås av Kunden för det fall det framgår av finansieringsavtalets villkor. Kunden ansvarar själv för att noggrant gå igenom finansieringsavtal och godkänna sådana villkor.
Du måste ha fyllt 18 år eller ha tillstånd av en förmyndare för att få lov att köpa en bil av oss.
LEVERANS
Fordonet (inklusive eventuell utrustning som framgår av Köpeavtalet) skall levereras till den adress som angivits i Köpeavtalet. Leverans påbörjas då Säljabil erhållit hela Köpeskillingen och skall fullbordas senast fjorton (14) dagar därefter, såvida inte parterna kommit överens om annat eller om Kunden inte har möjlighet att motta leverans på de tider som Säljabil föreslår under de sju dagarna efter Köpeskillingens erläggande.
Skulle leveransförsening uppstå kan du som kund, under vissa förutsättningar, ha rätt att häva köpet.
Om Kunden och Säljabil har kommit överens om en annan lösning för leverans varvid en tredjeparts transportör anlitas, skall Fordonet anses vara levererat då transportören överlämnar Fordonet i Kundens besittning – om det är Säljabil som anlitat transportören. Om transportören anlitas av Kund, anses Fordonet levererat när transportören hämtar Fordonet hos Säljabil.
Säljabil ansvarar för att registrera ägarbyte i samband med leverans.
I händelse av att Kunden inte hämtar Fordonet vid den överenskomna tidpunkten för leverans har Säljabil rätt att ta ut en lagringskostnad av Fordonet om 350 SEK per påbörjade 24 timmar efter överenskommen leveranstidpunkt.
Om Kunden är näringsidkare ska platsen för leverans vara Säljabils säte. Om Kunden och Säljabil kommer överens om annan lösning såsom leverans med hjälp av en tredje parts transportör, ska Fordonet anses vara levererat då Fordonet överlämnas till sådan transportör.
FÖRSÄKRING
Kunden ansvarar för att Fordonet under den tid Kunden är registrerad som ägare på Fordonet alltid är försäkrat.
TILLKOMMANDE PRODUKTER OCH TJÄNSTER
I den utsträckning Säljabil och Kunden har kommit överens om tillkommande produkter och tjänster, såsom t.ex. ytterligare utrustning på Fordonet, är Kunden införstådd med att Säljabil har rätt att debitera Kunden för dessa utöver det överenskomna priset för Fordonet.
För den händelse att Kunden förklarat sig vara intresserad av en tillkommande produkt eller tjänst som ej tillhandahålls av Säljabil, såsom t.ex. finansiering, ingås avtal härom mellan Kunden och tredje man varvid Säljabil inte blir part i sådant avtal. Säljabil är således inte ansvarig för innehållet i sådant avtal eller för utförande av några förpliktelser som framgår i sådant avtal.
ÅNGERRÄTT
När du som konsument köper en bil på Säljabil via distans gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Säljabil detta inom 14 dagar från att du eller någon person du utser, tagit emot den beställda bilen (ångerfristen).
Om du vill utöva ångerrätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande till Säljabil om ditt beslut att utöva ångerrätten (t.ex. via mail till [email protected]). Du ska ange namn, adress och annan relevant information, t.ex. telefonnummer eller e-postadress. Om du vill kan du använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett . Här hittar du samma blankett fast nedladdningsbar via vår hemsida: angerblankett-2022-konsumentverket
För att hinna utöva ångerrätten i tid räcker det att du skickar ett meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen löpt ut.
Du som kund ansvarar för bilens och eventuella tillbehör/tillvals skick efter det att du har tagit emot bilen. Bilen och eventuella extra tillbehör och/eller tillval ska returneras inom 14 dagar räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt lämnades till Säljabil. Vid retur är det kundens ansvar att se till att bilen kommer tillbaka till Säljabil, om inget annat avtalats mellan parterna. Det är alltså du som kund som står för returfrakten av bilen.
När du utövar din ångerrätt kommer Säljabil att betala tillbaka det belopp du betalat för bilen inklusive eventuella tillbehör/tillval.
På det belopp som ska återbetalas har Säljabil rätt att dra av en summa som motsvarar bilens värdeminskning i den mån sådan värdeminskning beror på att du som kund har hanterat bilen i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. För användning av bilen mer än 2 mil kommer Säljabil att dra av 20kr/mil. Säljabil återbetalar snarast beloppet, dock senast inom 14 dagar från och med den dag då Säljabil tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Säljabil får dock vänta med återbetalningen tills Säljabil tagit emot bilen eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att bilen återsänts, det som sker först. Återbetalningen kommer att ske via en banköverföring.
En konsument har dock rätt att avbeställa bilen efter beställning och senast två dygn före leveransdag utan kostnad och ersättning till Säljabil. Undantag för avbeställning utan kostnad finns ifall kund beställt extra montering av tillval på bilen såsom dragkrok. Vid beställning av sådan extra montering debiteras kostnaden för den extra monteringen i sin helhet. Detta är under förutsättning för att monteringen redan skett.
ÄGANDERÄTT
Äganderätten till Fordonet stannar hos Säljabil till dess att hela Köpeskillingen har erlagts.
Under den tid vilken Säljabil har äganderätt till Fordonet, har Säljabil rätt att behålla registreringsbevisets båda delar. När Köpeskillingen till fullo erlagts i enlighet med Köpeavtalet, ska Säljabil genomföra ett ägarbyte och begära att Transportstyrelsen registrerar en ägarändring varefter Transportstyrelsen skickar ut ett nytt registreringsbevis till Kunden.
Fram till den tidpunkt då Kunden tar över äganderätten och har Fordonet registrerat i sitt namn, har Kunden ej rätt att företa några som helst åtgärder som tillskrivs ägare av Fordonet, såsom men ej begränsat till, uthyrning, försäljning, pantsättning av Fordonet eller liknande.
REKLAMATION
Om din bil skulle vara felaktig kan du reklamera bilen/köpet. Om du vill reklamera ber vi dig att kontakta oss via de kontaktuppgifter som finns i sidfoten på hemsidan”. Du kan även besöka oss på Energigatan 1, 26273 Ängelholm.
Reklamationsrätten gäller bilar som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om du lämnat meddelande om felet till oss inom två månader från att du upptäckte felet anses din reklamation alltid lämnad inom skälig tid. Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, och senast inom tre år och två månader från det att du tog emot varan, förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot oss.
Vid en godkänd reklamation står Säljabil för alla reparationskostnader inklusive frakt. Vid godkänd reklamation kan du ha rätt att kräva avhjälpande omleverans, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet, eller ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Du kan även ha rätt att kräva skadestånd.
Du som konsument har alltid tre års reklamationsrätt på bilar som köpts på hemsidan. Reklamationsrätten gäller bilar som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Om du vill reklamera fel i en köpt bil ska du så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta Säljabil via Säljabils kontaktuppgifter som anges på hemsidan. Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckte felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid. Konsumenten får inte reklamera senare än tre år efter leveransdagen (vissa undantag finns i 24 § KKL). Vid en godkänd reklamation står Säljabil för alla reparationskostnader inklusive frakt.
När den reklamerade bilen returnerats och reklamationen godkänts kompenserar Säljabil dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Säljabil strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Säljabil mottagit reklamationen, men det kan ta längre tid beroende på biltyp. Säljabil förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att bilen inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer Säljabil Allmänna Reklamationsnämndens riktlinjer (se www.arn.se). Mer information finns på www.konsumentverket.se.
GARANTIER
Om Fordonet inte omfattas av tillverkarens nybilsgaranti medföljer garanti från Autoconcept, vilka bifogats till Köpeavtalet. Om Kunden är konsument har denne även de rättigheter som följer av konsumentköplagen eller annan tillämplig lagstiftning.
VÅRT ANSVAR
Säljabil är endast ansvarig (a) för skada eller förlust som uppstått till följd av dennes grova försumlighet eller som denne vållat avsiktligen eller till följd av att Säljabil grovt åsidosatt sina ansvar; (b) för skada eller förlust på egendom eller person som Säljabil vållat;
Om Kunden är konsument har Säljabil det ansvar som framgår av Konsumentköplagen eller annan tillämplig lagstiftning. Om Kunden är näringsidkare ansvarar Säljabil inte för indirekta skador som uppstår hos Kunden med undantag för sådan skada vilken uppstått till följd av Säljabils grova vårdslöshet eller vilken vållats av Säljabil avsiktligen.
Om Kunden är näringsidkare och Säljabil är ansvarig för skada eller förlust, ska Säljabils ansvar vara begränsat till skador eller förluster som var förutsebara och i alla händelser aldrig mer än storleken på Köpeskillingen.
Om Fordonet är funktionsdugligt och detta till följd av omständighet för vilken Säljabil är ansvarig och där ingen garanti är tillämplig, har Säljabil rätt att utse verkstad att utföra reparation då detta val kan vara en skälig lösning för Kunden och Säljabil har rätt att förse Kunden med tillfälligt ersättningsfordon. Kunden har ej rätt att välja verkstad och har en skyldighet att begränsa sin skada (omkostnader), kontakta därför oss om kostnader i samband med reklamation kan komma att uppstå.
PERSONUPPGIFTER
Säljabil är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter som behöver behandlas för att vi ska kunna erbjuda och tillhandahålla Funktionerna. Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.
TILLÄMPLIG LAG
Svensk lag ska tillämpas på Villkoren och vårt rättsförhållande i övrigt.
Om Kunden är en privatperson tillika konsument gäller tillämplig konsumentlagstiftning och på motsvarande sätt när Kunden är näringsidkare gäller därmed tillämplig lagstiftning.
KLAGOMÅL OCH TVISTER
Om du har några klagomål, vänligen kontakta oss på [email protected].
Vi kommer alltid att i första hand försöka lösa dina klagomål genom diskussioner mellan dig och vår support. Vid händelse av ett klagomål eller en tvist har du dock alltid rätt att kontakta Allmänna reklamationsnämnden.
Tvist avseende tolkning och tillämpning av dessa Villkor ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden eller av behörig domstol. www.arn.se
Postadress: ARN Box 174 101 23 Stockholm.
Du har även möjlighet att skicka ditt klagomål till EU:s plattform för tvistlösning online (ODR-plattformen). ODR-plattformen hittar du här: ec.europa.eu/consumers/odr.
BOLAGSINFORMATION
Säljabil Norden AB är registrerat i Ängelholm.
Registrerad adress: Energigatan 1, 262 73 Ängelholm
Organisationsnummer: 5594057019
Momsregistreringsnummer: SE559405701901